
Aký význam má vyšetrenie psychomotorického vývinu?
- Cieľom vyšetrenia psychomotorického vývinu je posúdiť aktuálny vývinový stav dieťaťa a priebeh vývinu, ako dieťa dosahuje typické vývinové ukazovatele v oblasti rozumovej, komunikačnej, pohybovej, sociálnej a v oblasti regulácie emócií a správania:
- Každé dieťa má svoj čas a spôsob, akým sa vyvíja. Je normálne, že medzi deťmi sú rozdiely v tom, kedy začnú džavotať, chodiť, rozprávať, obliekať sa… Rozdiely sú prirodzené, niektoré sa však časom zväčšujú a môžu dieťaťu robiť problém začleniť sa do škôlky, do školy. Ktorým vývinovým rozdielom treba venovať zvýšenú pozornosť, lebo môžu spôsobovať neskôr ťažkosti, a ktorým nie, dokáže lekár posúdiť.
- Rozumová oblasť: ako dieťa rozmýšľa a ako si vie poradiť.
- Komunikačná oblasť: ako sa dieťa vyjadruje, ako používa reč – ako rozumie slovám, ako rozpráva.
- Pohybová oblasť, motorická: ako dieťa používa a ovláda svoje ruky, nohy, telo.
- Sociálna oblasť a oblasť regulácie emócií a správania: ako dieťa vyjadruje a ovláda svoje pocity, ako prejavuje záujem o kontakt s ostatnými, ako sa správa medzi ostatnými ľuďmi a ako sa vie začleniť.
- Sebaobslužné aktivity: ako dieťa napomáha v starostlivosti o vlastné potreby, ako je napríklad kŕmenie a obliekanie sa.
(zdroj: https://zdraviedietata.sk/vyvin-dietata)
VYŠETRENIE PSYCHOMETRICKÉHO VÝVINU DETÍ DO 3 ROKOV POMOCOU VÝVYNOVEJ ŠKÁLY BAYLEYOVEJ-III:
- Ponúkam vyšetrenie psychomotorického vývinu detí od 0-42 mes. pomocou vývinovej škály Bayley-III: u predčasne narodených detí, u detí s rizikovým tehotenstvom a pôrodom, ale aj z dôvodu akejkoľvek obavy rodičov dieťaťa vo vzťahu k jeho psychomotorickému vývinu.


Bayleyovej vývinová škála pre dojčatá a batoľatá, 3. vydanie (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, Bayley-III).
Predstavuje individuálne administrovaný nástroj na hodnotenie vývinovej funkčnosti dojčiat a batoliat vo veku od 1. mesiaca do 42. mesiaca. Škála Bayley-III je považovaná za tzv. „zlatý štandard“ v hodnotení vývinovej funkčnosti detí raného veku, používaná v celom svete. Primárnym účelom Bayley-III je identifikácia detí s vývinovým oneskorením a poskytnutie informácií k plánovaniu intervencie, ale i zaznamenávanie pokroku dieťaťa po začatí intervenčných programov.
Bayley-III hodnotí vývinovú funkčnosť dojčiat a batoliat v piatich oblastiach: kognitívnej, jazykovej, motorickej, sociálno-emocionálnej a adaptívnej (5 škál). Hodnotenie kognitívnych, jazykových a motorických oblastí realizuje examinátor prostredníctvom položiek administrovaných dieťaťu. Hodnotenie sociálno-emočnej a adaptívnej oblasti sa realizuje na základe rodičovského posúdenia v dotazníkoch pre dané oblasti.
- Kognitívna škála hodnotí: senzomotorický vývin, exploráciu a manipuláciu, ako dieťa rozumie súvislostiam medzi predmetmi, pamäť, hru s jednotlivými predmetmi, ako aj hru s predmetmi vo vzájomnom vzťahu.
- Škála jazyka pozostáva z dvoch subškál. Subškála na meranie receptívnej komunikácie hodnotí: predverbálne správanie, vývin slovnej zásoby ktorá umožňuje identifikovať objekty, obrázky podľa požiadania a zodpovedajúca vývinu morfológie (zámená a predložky), porozumenie tvorbe množného čísla a pod. a sociálne porozumenie. Subškálana meranie expresívnej komunikácie hodnotí: predverbálnu komunikáciu – hrkútanie, gestá, spoločné zdieľanie, výmenné aktivity, slovník – pomenovanie objektov, obrázkov, vlastností, morfo-syntaktický vývin – používanie dvojslovných viet a i.
- Motorická škála pozostáva tiež z dvoch subškál. Subškála na meranie jemnej motoriky hodnotí: uchopovanie, perceptuálno-motorickú integráciu, plánovanie a rýchlosť motoriky, vizuálne sledovanie, dosahovanie, uchopovanie predmetov, manipuláciu s predmetmi, funkčné zručnosti rúk, reakcie na hmatové informácie. Subškála na meranie hrubej motoriky hodnotí: pohyby končatín a trupu, statické pozície, dynamické pohyby, rovnováhu, plánovanie pohybu.
- Sociálno-emocionálna škála hodnotí: sebareguláciu a záujem o svet, komunikačné potreby, zapojenie iných a nadviazanie vzťahov, používanie emócií interaktívnym a cieleným spôsobom, používanie emočných signálov alebo gest na riešenie problémov.
- Adaptívna škála poskytuje informácie o zručnostiach dieťaťa v oblasti komunikácie, funkčnosti v sociálnom okolí, sebaobsluhe, pre-akadamických zručnostiach, sociálnych zručnostiach, bezpečnosť a zdravie, voľnočasové aktivity, sebaregulácia a funkčnosť v domácom prostredí, motorické zručnosti. Skóre zo všetkých oblastí tvorí všeobecné adaptívne skóre a hodnotí adaptívny vývin dieťaťa.
VYVINOVÉ PORADENSTVO:
- Cieľom vývinového posúdenia je včasné zachytenie vývinového rizika a vývinovej odchýlky za účelom nastavenia vhodného stimulačného programu v rámci včasnej intervencie pre deti s vývinovým oneskorením od 0-42 mes. a umožňuje tiež rodičom lepšie porozumieť správaniu a reakciám dieťaťa, ako aj získať v rámci edukácie informácie, ktoré môžu využiť pre primeranú stimuláciu dieťaťa v domácom prostredí.
Význam prvých rokov života pre celoživotné zdravie a duševnú pohodu
Zdravie a s ním spojená duševná pohoda je celoživotná cesta, ktorej základy sa formujú od začiatku nášho života. Vzťahy medzi génmi, vplyvmi prostredia a skúsenosťami získanými v prvých rokoch života, majú významný vplyv na to, akým dospelým sa dieťa raz stane.
- Opakovane zažívané situácie pri napĺňaní potrieb dieťaťa majú vplyv na vývin mozgu, nervovej sústavy, endokrínneho a imunitného systému. Významný pretrvávajúci vplyv majú najmä tie skúsenosti, dobré či zlé, ktoré deti nadobúdajú vo vzťahu s rodičmi a blízkymi pri opakujúcich sa každodenných činnostiach.
- Dobre vyladené interakcie medzi rodičmi a dieťaťom umožňujú optimálny rozvoj vývinového potenciálu dieťaťa. Včasne získané skúsenosti fungujú ako základ pre vývin rozumových, komunikačných, emočných, sociálnych a fyzických zručností dieťaťa, ktoré sa budujú “zdola nahor”, od jednoduchších k zložitejším.
- Ako sa dokážeme v dospelosti zapojiť do bežného života, za to zodpovedá naša spôsobilosť, teda celkový zdravotný stav vrátane našich schopností a zručností. Optimálne naplnenie vývinového potenciálu vytvára predpoklad duševnej pohody, ktorá významne rozhoduje o spôsobe nášho ďalšieho života.
- Prvé roky života sú obdobím najväčších možností s priaznivými dôsledkami, ale i najväčších rizík s nepriaznivými dôsledkami, ktoré vytvárajú rozdiely medzi ľuďmi. Preto včasné zachytenie vývinovej odchýlky a včasné poskytnutie intervencií na podporu vývinu, môže zvýšiť šancu na maximálne rozvinutie vývinového potenciálu každého dieťaťa.
(zdroj: https://zdraviedietata.sk/vyvin-dietata)

